מלחמת הוידאו של פייסבוק ויוטיוב
כל האתרים הנחשבים בעולם שעוסקים במידע על עולם הדיגיטל (לדוגמה כאן וכאן) דיברו בצורה כזו או אחרת על מגמה חד משמעית המתפתחת במהירות: תכני וידאו הופכים לדומיננטיים יותר ויותר בשיווק ברשת.
גם בארץ כבר אפשר להרגיש מגמה הולכת ומתחזקת של שימוש בסרטונים מסוגים שונים עבור חברות ועסקים קטנים וגדולים.
הלכנו לעשות סקירה ברחבי הרשת, על מנת להביא אליכם מידע עדכני אודות שתי השחקניות הראשיות של וידאו ברשת: יוטיוב ופייסבוק.
וזאת כדי שתוכלו לקבל החלטה טובה ומושכלת כשאתם מתכננים את אסטרטגיית פרסום הסרטונים שלכם. ותחילה רקע קצר:
עד לא מזמן היה ברור שווידאו ברשת זה יוטיוב. נדמה שמאז ומתמיד זה היה המקום הטבעי לשתף ולצפות בסרטים קצרים וארוכים. יוטיוב נוסדה ב-2005 ודי מהר הפכה למלכה הבלתי מעורערת של הסרטונים. גוגל ראו כי טוב ורכשו אותה ב-2006 והיא הפכה למנוע החיפוש השני בגודלו אחרי גוגל. עם 1.3 מיליארד משתמשים פעילים (נכון להיום)
במשך השנים אתרים שונים ניסו להתחרות בדומיננטיות של יוטיוב בוידאו, ללא הצלחה. רוב הסרטונים שהוטמעו באתרים שונים, שותפו מתוך יוטיוב. גם הסרטונים בפייסבוק, רובם המכריע שותפו מיוטיוב ובעצם היו "נתיבי יציאה" עבור גולשים החוצה מתוך הפיד התובעני של פייסבוק היישר לזרועותיה של יוטיוב. אך כל זאת התחיל להשתנות בשנה האחרונה. פייסבוק החליטה לתת פייט רציני ביוטיוב, במטרה להשאיר את הגולשים אצלה. ועם מעל 1.4 מיליארד משתמשים פעילים מדי חודש (נכון להיום), היא בהחלט יכולה לתת פייט ראוי.
מה עשתה פייסבוק? כדי לעודד את הגולשים להעלות סרטונים ישירות לפייסבוק, הוכנסו שורה של שינויים ושידרוגים לממשק הוידאו שלה. כמו למשל נראות טובה יותר של הוידאו לעומת שיתוף מיוטיוב, עדיפות בחשיפה לפוסטים של וידאו על פני כל סוג פוסט אחר, אפשרות להצגת מודעות וידאו פרסומיות. וכמובן – ניגון אוטומטי של הוידאו. ובהקשר הזה הנה קורדיוז:
כריס קוקס, אחד ממנהלי פייסבוק הבכירים מספר מאפה בא הרעיון של ניגון אוטומטי של וידאו בפיד. ישבו כמה חברה בכירים של פייסבוק וניסו להבין למה רוב האנשים מדלגים על הוידאו בפיד ורק אחוז קטן למעשה לוחצים על הוידאו בפיד. עד שלאחד מחברי הצוות היתה הברקה, הוא נזכר בעיתון מסרטי הארי פוטר, בו תמונות בעיתון המודפס, התעוררו לחיים בדרך קסם (magically came to life). ואז ירד להם האסימון שהניוזפיד צריך להתעורר לחיים ומכאן הגיע הרעיון של ניגון אוטומטי.
כמו שזה נראה, השיפורים של פייסבוק בממשק הוידאו ממשיכים להתעדכן כל הזמן, במגמה להדביק ואולי לעבור את יוטיוב. וכנראה שבפייסבוק יודעים לעשות את העבודה, כי ביוני השנה דווח על 4 מיליארד צפיות ביום של סרטוני וידאו בפייסבוק – זו קפיצה של פי ארבעה במבט של חצי שנה לאחור. הישג מרשים, אם כי כדאי לקחת בחשבון את צורת הספירה: בפייסבוק צפייה נספרת ברגע שסרטון התחיל לפעול ולא הופסק לאחר 3 שניות. כלומר זה מדד שלאו דוקא משקף מי באמת למעשה צפה בתוכן וידאו.
אז מה כל זה אומר עבור מי שרוצה לפרסם את עצמו ברשת בעזרת סרטונים? לאן הכי כדאי להעלות את הסרט? האם ללכת על יוטיוב או להעלות ישירות לפייסבוק? כדי להקל על ההחלטה, לקחנו את המאפיינים העיקריים והמשמעותיים של כל אחת מהפלטפורמות וערכנו ביניהם השוואה:
יוטיוב | פייסבוק | |
מספר משתמשים פעילים בחודש | שני האתרים הם הפופולריים ביותר ברחבי העולם, אחרי גוגל מדד Alexa | |
ההערכה נעה סביב 1.3 ביליון | 1.49 ביליון נכון לסוף יוני 2015 | |
אפשרויות חיפוש סירטון | חיפוש ומציאת סרטונים בקלות | קשה לחפש ולמצוא סרטון ספציפי |
עצמת החשיפה לקהל | חשיפה לטווח ארוך – מספר הצפיות עולה באופן הדרגתי ולאורך זמן | חשיפה גבוהה ומיידית. 50% מהצפיות ביוטיוב מגיעות ביום הראשון. |
אפשרויות הטמעה | אפשרות נוחה ושימושית להטמיע את הסרט מיוטיוב באתר הבית ובמקומות נוספים. | לאחרונה נוספה בפייסבוק אפשרות להטמיע את הסרטון באתרים אחרים. עוד מוקדם להעריך את כמה האופציה הזו באמת טובה. |
איכות הוידאו | נגן מהיר ואיכותי | הניגון האוטומטי מתחיל בצפיה באיכות נמוכה וללא סאונד. כדי לראות איכותי ועם סאונד יש ללחוץ על כפתור הHD- ובשביל הסאונד יש להגביר – פעולות שכנראה חלק לא יטרחו לעשות. |
עלויות פרסום | בשתי הפלטפורמות עלויות פרסום של וידאו, נכון להיום הן נמוכות ביחס לאפשרויות פרסום אחרות. | |
קידום אורגני | יתרון משמעותי בחיפוש אורגני בגוגל | סרטוני פיייסבוק לא זוכים לקידום אורגני בגוגל, אבל הם זוכים לחשיפה מוגברת בפייסבוק, שכיום נותן לוידאו עדיפות בחשיפה על פני כל סוג פוסט אחר. |
מעורבות גולשים | מנגנון התגובות מסורבל וכמעט ולא משמעותי | מנגנון שתוף חזק ברשת החברתית. שכל קיומה מושתת על אלמנט השיתוף והמעורבות. |
כפתור הנעה לפעולה על גבי הסרטון | האופציה קיימת בשתי הפלטפורמות – כפתור שמוביל לאתר הבית או דף נחיתה | |
אפשרויות מעקב אחר נתוני הצפיה | שתי הפלטפורמות מספקות אפשרויות טובות לניתוח נתוני הצפיה בסרטונים | |
תרגום צפיות לכסף | יוטיוב מאפשרת למשתמשיה לקבל חלק מההכנסות של הפרסום המופיע לצד הסרטונים. למעשה עבור רבים ממעלי התכנים ביוטיוב, הכנת סרטונים היא משרה מלאה שמייצרת להם הכנסה קבועה. | נכון להיום אין אפשרות כזאת. |
עכשיו, אחרי שיש לכם את כל הנתונים (נכון לאוגוסט 2015, כן? זה זז במהירות ואנחנו מתכוונים להמשיך ולעדכן…), אתם יכולים לגשת למלאכת הפצת הסרטונים שלכם.
המלצתנו: גם וגם. שתי הפלטפורמות יכולות לשרת אתכם מצויין!
בגדול –
ביוטיוב כמו בגוגל – עושים חיפוש כדי לראות סרטון מסוים / סרטונים בנושא מסוים
בפייסבוק – הסרטונים פשוט צצים לנו בפיד, כך שנראה אותם מבלי שחיפשנו אותם. ולכן:
כדי ליצור את הבאזז הראשוני של סרטון חדש, השתמשו בפייסבוק. תוכלו לצרף לו מבצע או כל פעילות שיווקית אחרת שיכולה להגדיל את התעופה ברשת החברתית.
כדי לאפשר לגולשים למצוא אתכם בקלות, השתמשו ביוטיוב. בכלל, צרו ערוץ יוטיוב והעלו אליו את כל הסרטים שלכם! לערוץ זה תוכלו להפנות לקוחות ומתעניינים, עכשיו ובהמשך. יוטיוב גם מאפשרת הטמעה פשוטה וקלה של הסרטון באתר שלכם ובאתרים נוספים.
מה שבטוח הוא, שהתחרות בין הענקיות טובה לנו, בעלי העסקים, אם היא גורמת לכל הדינמיות והשיפורים לקרות. והיא גם מזכירה לנו עד כמה וידאו הוא משמעותי, ושמה שחשוב בסופו של דבר זה להתמקד בתוכן ובאיכות של מה שאנו מעלים.